Mainosartikkeli yritysmarkkinoinnissa – mistä on kyse?

Olet varmaan huomannut sekä lehdissä että monilla nettisivuilla artikkeleita, jotka ovat selvästi jonkin yrityksen markkinointia – nämä ovat mainosartikkeleita, joita kutsutaan myös natiiviartikkeleiksi, ja niiden päätehtävänä on ohjata juuri oikeata nettiliikennettä asiakasyrityksen omille kotisivuille. Toimiiko mainosartikkelit, ja mistä oikeasti on kyse? Miten nykyaikainen mainosartikkeli eli natiiviartikkeli toimii?

Mainosartikkelin perusajatus

Ihmiset hakevat Googlesta ja sosiaalisesta mediasta ratkaisuja ongelmiinsa, tietoa ja vastauksia kysymyksiin – näihin kysymyksiin vastataan natiiviartikkeleiden eli mainosartikkeleiden kautta käyttämällä juuri niitä sanoja, joita ihmiset käyttävät hakulauseissaan.

Mainosartikkelit ovat siis täsmämarkkinointia, ei varsinaisesti massoille – jolloin tärkeintä ei ole laittaa artikkelia kovalla hinnalla ison liikenteen sivustolle, vaan valita ne omaan budjettiin parhaiten sopivat sivustot ja tehdä artikkelit per sivusto oikeilla, sopivilla, hakusanoilla varustettuna. Esimerkksi tämä artikkeli on varustettu kohtuullisesti sanalla mainosartikkeli tai natiivimainonta, natiiviartikkeli.

Koska Google on nykyään se etsintäväline numero yksi, on artikkelimainonnassakin lähdettävä Googlen kaverina liikenteeseen ja siksi artikkelimainonnan ohessa esiintyvät usein sanat SEO sekä Offpage SEO – mikä tarkoittaa että sekä mainostavan yrityksen oma kotisivu että artikkeli pitäisi olla synkassa – eli yrityksen kotisivuille linkatessa pitäisi avautua mahdollisuus saada lisätietoa itse asiasta, tuotteesta tai palvelusta, sekä luonnollisesti myös helppo tapa tilata tai ostaa.

Artikkelimainontaprojekti sopii kaikenlaisille yrityksille

Otetaan esimerkkinä lainavertailusivusto tai lainoja tarjoava sivusto, joka haluaa tulla löydetyksi nimenomaan lainavertailunsa kautta. Sivustolla itsellään on varmasti sivu, joka luetteloi nämä erilaiset saatavilla olevat lainat ja tekee vertailun ja hakusanana voi olla yksinkertaisesti lainojen vertailu, tai vaikkapa lainojen yhdistäminen. Ihmiset eivät hae Googlesta tietoa lainavertailuista yritysten nimillä, vaan sillä ongelmalla mikä on. Aivan samoin kuin halvat lennot, korutarjoukset, edullinen viini yms. Artikkelimainonta perustuu ihmisten hakutrendeille ja yrityksen myymälle palvelulle tai tuotteelle. Artikkelissa ei nosteta niinkään esille yritystä, vaan nimenomaan sitä vastauksen mahdollisuutta kysymyksen esittäjälle, ja vielä siten, että se varsinainen vastaus löytyy linkin päästä – asiakkaan sivulta.

Artikkelimainonta on tarkkuus markkinointia, eli kyse ei välttämättä ole artikkelitekstin sijoittamisesta sivustolle jolla on todella paljon liikennettä, vaan sivustolle, joka löytyy Googlen kautta juuri tuolla hakusanalla, mitä käyttäjä on käyttänyt, kuten ylläolevassa ”lainavertailu”.

Artikkelimainonnan käyttämät hakusanat eli ns. keywordit yhdistettynä yrityksen omien kotisivujen käyttämiin sanoihin auttavat nostamaan yrityksen omia Google arvoja – ja sitä kautta nämä ulkopuoliset linkit nostavat yrityksen oman kotisivun arvoa verrattuna kilpailijoihin, jotka käyttävät samoja hakusanoja.

Jos olet ensimmäistä kertaa tekemässä artikkelimainontaan, etkä tiedä hakusanoista sen enempää – kannattaa aloitta projekti ensin niiden selvittämisestä, ja samalla kenties oman kotisivun pienestä muokkaamisesta, tai jopa kokoaan yhden uuden sivun lisäämisestä kotisivuillesi.

Natiiviartikkeli?

Sana natiiviartikkeli tarkoitta, että artikkeli tehdään tilauksesta ja se julkaistaan jollekin sovitulla sivustolle. Se ei sisällä kopioitua tekstiä, vaan se on alkuperäistä eli natiivia sisältöä. Yleensä hyvä natiiviartikkeli sisältää sekä tietoa, että ajankohtaista asiaa, jolloin se tarjoaa vastauksia lukijoille ja ohjaa tarvittaessa lisätiedon lähteille, joiden linkkejä artikkelissa on. Artikkeli sisältää yleensä useamman linkin, jotka antavat lisätietoja artikkelin sisältöön.

Hinnat ja aikataulut

Perusartikkelikampanja voidaan saada käyntiin päivissä, riippuen täysin myös yrityksen omasta valmiudesta ottaa vastaan linkkiliikennettä omille sivuilleen, sekä siitä, että onko yritys miettinyt niitä sanoja ja lauseita, joilla heistä tai heidän tuotteistaan ja palveluistaan etsitään tietoja netistä. Artikkeleissa pitää unohtaa itsekkyys ja oman yrityksen esille tuominen liikaa, tärkeintä on tarjota vastaus ja tietoa tiedonhakijalle – ei tyrkyttää Yritys AB:n nimitietoa.

Meillä on tarjolla useita erilaisia ja eri teemojen sivustoja yritysten tarpeisiin. Sivustojemme kautta on mahdollista tuottaa tekniikkaan, talouteen, viihteeseen ja esimerkiksi kauneuteen ja muotiin liittyviä sisältöartikkeleita. Tarjolla on myös kiertotalouden ja esimerkiksi kuljetusalan sivustoja sekä matkailusivustoja läheltä ja kaukaa- kaikki suomeksi.

Yksittäisen markkinointikampanjan keskihinta on tuhannen euron luokkaa, joka sisältää sekä sivustosijoitukset että itse artikkelit halutuilla hakusanoilla. Mikäli yritys ei ole tehnyt omaa analyysiään sopivista hakusanoista, tämä lisätään tarvittaessa projektiin, jolloin projektin aloitus siirtyy keskimäärin viikolla. Samalla tehdään myös tarvittaessa ohje tai ehdotelma yrityksen omien kotisivujen parantamiseksi tukemaan kampanjaa. Tällainen projekti joka sisältää analyysit, ehdotukset ja itse artikkelit lähtee noin 2000€ hinnasta ylöspäin riippuen sitten artikkeleiden määrästä ja aikataulusta.

Investointina artikkelikampanja ei ole suuri, mutta yli 90% tapauksissa se parantaa tilaajayrityksen omia Googlearvoja, ja sitä kautta löydettävyyttä suoraan Google hauissa, ja tämän lisäksi artikkelit jäävät ”elämään” sivustoilla tuoden hakuliikennettä tilaaja yrityksen sivustolle myös tulevaisuudessa.